dimarts, 26 de febrer del 2013

De la Ferreria a Can Benet de la Prua

Proposem un itinerari que ens portarà en bona part per la carena que separa el nucli urbà de Sant Llorenç d'Hortons del de Sant Sadurní d'Anoia. Una carena que solament deixarem de fet per creuar el torrent del Fondo de Sant Isidre, sota el pont de l'AVE, a tocar de Can Miquel de les Planes, i que ens permetrà endinsar-nos per la plana alta del Penedès a tocar de la comarca de l'Anoia.

Desplaçament: Camí per fer a peu i en bibicleta
Distància:  8,5 Km

Mostra De la Ferreria a Can Benet de la Prua en un mapa més gran

Perfil de l'itinerari

Descripció de l'itinerari

Encetarem el camí al lloc conegut com la Ferreria, el qual deu el seu nom a l'establiment que va fer el 1264 Guillem II de Cervelló. Un pergamí conservat a l'Arxiu Parroquial de Gelida deixa constància de la creació en aquest indret d'una ferreria on els pagesos podran fer noves eines (falçs, corbelles i d'altres tipus d'eines) i arreglar-les per al treball del camp mitjançant un cens anual pagador pel dia de Nadal, de vuit o deu diners, segons treballin amb un parell de bous o més d'un parell de bous. La casa actual també és coneguda com el Puig de Casanova. A tocar d'aquest mas trobem també el de Can Castany, documentat al menys des del segle XV.

El camí segueix aquí entre vinyes fins aproximar-se al punt on, trencant a la dreta, creuarem la via de l'AVE per un pont i seguirem fins a tocar del mas de Can Miquel de les Planes o Can Parera, documentat des de començaments del segle XVI. Envoltant la casa per l'esquerra baixarem fins el Fondo de Sant Isidre on creurem el torrent, just sota el pont que sustenta les vies de l'AVE, i enfilarem fins la carena per seguir cap a Espiells enllaçant amb el camí que puja des del Pas de Piles.

Si be les cases i la trama dels carrers d'Espiells és moderna, el lloc és documentat des del 986 quan era propietat del monestir de Sant Cugat del Vallès. De ben segur que aquest fet explica la presència poc més enllà de les cases de l'església romànica de Sant Benet d'Espiells. Es tracta d'una església de planta rectangular, coberta amb volta de canó i a la que li manca l'absis original que fou escapçat pel que sembla a l'adossar-hi l'edifici de la rectoria. També al segle XVI o XVII s'hi afegí una capella lateral. A l'exterior destaca la portalada, situada a ponent i similar a les que podem veure a les esglésies de Sant Joan Samora o la romànica de Sant Llorenç d'Hortons, i un bonic campanar de torre quadrada i un pis, situat sobre la volta, i amb una finestra geminada a cada cara.

També a tocar del nucli d'Espiells s'alça el turó de la Miranda on fa uns anys es va excavar una necròpolis amb 18 tombes que es van datar dels segles XII i inicis del XIII.

Des de Sant Benet seguirem cap a l'aparcament de l’Escola de Viticultura i Enologia i seguirem el camí entre vinyes fins a traspassar la carretera, a tocar de la propietat de Juvé i Camps i agafar la direcció cap a Can Llopart de les Alzines, avui seu de Vins el Cep, però que nosaltres deixarem a l'esquerra. Tot recte per la carena deixarem a la dreta el camí que porta a Can Claramunt dels Tres Trulls, antigament dit Can Cartró i documentat des del segle XIV, i seguirem cap a Can Benet de la Prua, on finalitzarem la ruta. Un barri amb origen el segle XVIII i que es desenvoluparà posteriorment com altres carrers de cases que trobem al Penedès i vinculats a l'expansió vinícola que va precedir l'estrall de la fil·loxera que avui, afortunadament, ha mutat a casa nostra en forma festiva amb la celebració que es fa cada setembre a Sant Sadurní d'Anoia.