dimarts, 29 de gener del 2013

Les masies de Gelida i els templers

Tenim davant un itinerari de dificultat baixa, tot i algun esforç de pujada fins a la masia de Can Ginebreda que és el punt més alt del nostre recorregut, que ens permetrà retrobar-nos amb un element clau en el desenvolupament històric i agrari del nostre país com és la masia, i alhora descobrir una presència ben poc coneguda al Penedès: la dels templers.

Desplaçament: Camí per fer a peu
Distància:  9,2 Km
Altitud mínima: 375 m
Altitud màxima: 119 m
Desnivell acumulat: 388 m
Temps del recorregut: 2 hora 30 minuts
Dificultat: baixa

Mapa de l'itinerari

Mostra Ruta de les masaies i els templers en un mapa més gran

Perfil de l'itinerari

Descripció de l'itinerari

El nostre itinerari d'avui el començarem i acabarem a la plaça de l'Església de Gelida, de manera que avui tenim un recorregut circular. Des de la plaça prendrem el camí cap el carrer del Sol, seguint la carretera en direcció a Sant Sadurní. En arribar a la font de Cantillepa, al peu del castell de Gelida, trencarem per la urbanització que porta el nom de la font fins a trobar el camí de la font Freda que ens portarà muntanya amunt.

La primera masia que trobarem serà la de Can Torrents. Després ens enfilarem lleugerament i poc després el camí agafarà un perfil suau que ens durà a tocar de la font Freda. Un paratge ben bucòlic on val la pena aturar-se.

La font Freda

Després comença el tram de pujada més notable d'aquesta sortida. Ens portarà fins a la casa de Can Migrat i la masia de Can Voltà. Just abans d'arribar-hi ens podem desviar lleugerament per un camí assenyalat a la dreta, si volem, i atansar-nos al mirador de Can Voltà. Tindrem una bona vista sobre part del Penedès, amb Montserrat al fons. A tocar del mirador es conserva una magnífica barraca de vinya bastida en pedra seca.

Barraca de vinya de Can Voltà

Seguint el camí anirem fins a Can Ginebreda, on deixarem de costat el camí que ens portaria cap el Corral de Can Ginebreda i el Montcau, i agafarem un corriol que anirà baixant fins a dur-nos a la barriada de la Valenciana i més avall encara fins a la barriada del Puig i finalment a la capella de Santa Magdalena del Puig.

Capella de Santa Magdalena

Per la tornada des de la capella haurem de desfer un tros de camí fins davant de Can Llopard de Dalt (antic mas Pere Miquel) on comença el camí del Mig, que porta fins a Gelida a través de les vinyes i el bosc del peu de muntanya. Un cop al camp de futbol de Gelida anirem cap el carrer Major que enfilarem fins arribar novament a la la plaça de l'Església.

La història de les nombroses masies que trobem en el recorregut, del barri del Puig i de la capella deSanta Magdalena la podeu conèixer seguint els enllaços que indiquem i que adrecen a la pàgina web creada i mantinguda per l'historiador Ramon Rovira. Allà trobareu una explicació completa de quina és la vinculació de l'orde dels templers amb aquest indret. Descobriu-ho.